Direktlänk till inlägg 19 augusti 2012

Bilder från Berlin! :D

Av Tilda - 19 augusti 2012 12:29





















Här kommer några bilder från Berlin! :D 


Vi börjar med andra världskriget, kanske? Inte så många bilder, men ändå.      



   


Första bilden är på Wannsee-villan där den ökände konferensen hölls. Ja, där man diskuterade judefrågan och kom fram till den slutgiltiga lösningen, att döda alla judar på förintelseläger. 

Den andra bilden är på Anne Frank på Madamme Tussauds. Hon var sjukt lik! Egentligen borde väl det varit under Madamme Tussauds bilderna, men jag tyckte att hon passade in här. 

Den sista är på ett monument för judarna. Men det är egentligen ingen som förstår betydelsen. Inte jag heller, där blev ni förvånade va? Det fanns ett museum under monumentet, jag bara säger: Fy fan. Man bokstavligen grät där nere. Det var brev från folk i koncentrationsläger m.m Det var jätte sorgligt. 




Så Berlinmuren nu kanske?

               


Den första bilden är på det som återstår av muren. Just den biten finns det många bilder på, så jag ville ta det där. 

Den andra bilden är på den enda delen där dubbla murar har sparats. Biten emellan kallades för dödsgrejen eller nåt sånt. Där var det iaf minor och taggtråd, vakttorn där soldater satt som fått order att skjuta folk som försökte ta sig över. 


Madamme Tussauds nu då? 


      

 Här är ett par dockor från utställningen då! The Beatles (självklart) och Elvis (inte lika självklart, men ändå) var några av de många jag tog kort på. Men ljuset krånglade något rejält så man fick inga bra bilder. Och ärligt talat, några dockor var inte särskilt lika de i verkligheten. 

Det fanns en docka på Hitler också. Men han fick man inte stå bredvid eller ta kort på. Han satt vid ett bord i en glasmonter för att man inte skulle kunna röra honom. Han såg hemsk ut. 



Nu tar vi TV-tornet. :D 



 


Ja, finns det så mycket mer att säga? Om ni förstorar bilden på tornet, ser ni en slags vit rand. Där uppe var vi. Typ 200 m över marken. Själva tornet är högre än Eiffeltornet. Hissen upp tog (tro det eller ej) typ tio sekunder! Man fick lock för öronen x( 

Men utsikten var fantastisk. Man kunde äta där också, men så mycket tid hade vi inte. 



Barndenburger Tor



 


Ja, här är Brandenburger Tor då. När vi kom dit höll de på att spela in någon reklam med löpning xD Hehe, men vi fick bra bilder ändå! 



Så där kom lite bilder :) Vi hade en sjukt rolig resa, men också ganska sorglig, p.g.a historien, men det var intressant ändå! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tilda - 18 december 2012 20:49


Tjolahoppsan!    Glömde att skriva om vad jag gjorde igår, så nu kommer dagens händelser och gårdagens :) Vi gjorde ju bilar i tekniken, så igår hade vi race. Jag kom typ trea eller nåt konstigt. Men vår bil borde vunnit. Just sayin' xD Nej m...

Av Tilda - 17 december 2012 19:45

I lördags fyllde mamma år! :D Väckte henne med paket (body butter med doften olive) och sen hade jag gjort frukost henne. Det var en sån där spontan idé från kvällen innan så det blev inte så värst avancerat. Det blev två mackor, kaffe, en liten ost,...

Av Tilda - 17 december 2012 18:54


OMG I'M SO EXCITED!!! Nu har ju manuset till A Very Potter Senior Year kommit ut och jag läser det just nu (när jag borde plugga)! Samtidigt lyssnar jag på musiken via youtube, orkar inte ladda ner soundtracket ^^  EDIT: Tack vare Fanny (som nog ko...

Av Tilda - 17 december 2012 17:25


Nu var det ett litet tag sen, men ska försöka blogga lite oftare nu! :)   Det har hänt ganska mycket på sista tiden, antar jag. Men jag orkar inte skriva om allt så jag skriver helt enkelt om det jag har lust!    Förra veckan hade vi spanskap...

Av Tilda - 11 november 2012 19:44

Vi skulle då skriva en dikt om sig själv på engelska. Och jag hade typ hjärnsläpp men jag fixade det till slut! Skriv gärna att den suger, för jag vet att den inte är bäst. Men jag älskar slutet och all randomness så ja... Here we go!      My n...

Sök i bloggen

Presentation

Hej!
Jag heter Tilda och är 13 år. Här kommer jag skriva om mitt liv och om böcker och filmer som jag tycker om. Lite allt möjligt, helt enkelt.
Jag gillar Twilight, HP, THG, PLL, Starkid, och mycket mer.
Tack för att du kikade in på min blogg! Kram!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards